Osiągnięcia naukowe w dziedzinie psychologii wykazały, że u podłoża umiejętności czytania leżą dwa podstawowe, związane ze sobą procesy- analizy i syntezy zarówno w sferze słuchowej, jak i w sferze wzrokowej. Czytając dziecko przetwarza znaki literowe w odpowiadające im głoski i łączy je w sensowną całość.
Temat: Tworzenie sylab otwartych z samogłoskami.
Cel: Rozwijanie umiejętności wypowiadania się zdaniami. Usprawnianie funkcji słuchowej, różnicowanie dźwięków, prawidłowe wybrzmiewanie głosek.
1. Rozpoznawanie dźwięków nagranych na taśmie magnetofonowej. Na taśmie magnetofonowej nagrane są dźwięki znane z otoczenia: szum drzew, stukanie, plusk wody, zgrzyt hamulców samochodowych, gwizd, sygnał dzwonka. Reedukator włącza magnetofon. Zadaniem dziecka jest rozpoznawanie i nazywanie kolejnych dźwięków, które słyszy.
2. „Psotny kot” – swobodne wypowiedzi na podstawie historyjki. Dziecko przygląda się obrazkom, wypowiada na ich temat. Nauczyciel zwraca uwagę, by wypowiedziało się pełnym zdaniem. Następnie dziecko dobiera obrazki do historyjki. Wymawia głośno nazwę przedmiotu (osoby) na obrazku, dzieli wyraz na sylaby, wystukuje ich liczbę, wypowiada głoski.
3. Ćwiczenie w rozpoznawaniu głosek, różnicowanie słuchowe. Dziecko otrzymuje kartoniki z literkami p-b, nazywa przedmioty na obrazkach, podaje głoskę w nagłosie – następnie dobiera obrazki do litery. Nauczyciel pokazuje obrazki i nazywa je. Dziecko wykonuje przysiad, gdy słyszy (p), biegnie (b).
4. Lepienie z plasteliny liter p-b (pisanych). Dziecko obserwuje wzory liter ( pisanych), lepi z plasteliny.
5. Tworzenie sylab dwuliterowych ze spółgłosek p-b. Dziecko czyta litery (p, b), łączy je z samogłoskami, czyta połączenia – sylaby. Kładzie w odpowiednim polu tabelki kartonik z sylabą. Wskazuje obrazek (przedmiot) na określoną sylabę.
6. Uzupełnianie wyrazów brakującymi literami i sylabami. Dziecko otrzymuje loteryjkę obrazkowo – wyrazową z lukami ( liter i sylab, kontury obrazków). Uzupełnia luki w wyrazach., głośno czyta, sprawdza poprawność ( dotyka krtani lub czubka głowy). Pisze litery – sylaby, cały wyraz.
7. Pisanie wyrazów ze słuchu. Dziecko pisze ze słuchu wyrazy: pajac, płot , bat, pająk, buda, beret, bałwan, piłka, banan, biurko. Równocześnie ma zwracać uwagę na prawidłowe łączenie liter w wyrazach. W przypadku gdyby wystąpiły błędy, reedukator poleca sprawdzenie przez wybrzmiewanie słów z równoczesnym dotknięciem kartki.
8. Podsumowanie zajęcia.
Literatura:I. Czajkowska, K. Herda ,,Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole”. Warszawa WSiP 1989
Opracowała: Małgorzata Stolarczyk